Integritetspolicy
Dina personuppgifter
När det gäller behandling av personuppgifter följer Görtz Fastigheter dataskyddsförordningen, GDPR, som syftar till att skydda den enskildes integritet och ge privatpersoner bättre kontroll över sina uppgifter.
Din integritet är viktig för oss och vi vill att du ska känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss. En personuppgift är all slags information som kan kopplas till dig som person, till exempel personnummer, namn, adress, telefonnummer och epostadress. Vi vill med denna integritetspolicy förtydliga varför vi behöver dina uppgifter, hur länge vi sparar dina uppgifter och när det inte längre finns skäl att spara dem.
När behöver vi dina personuppgifter?
När du vill lämna en intresseanmälan
När du anmäler ditt intresse till en bostad måste vi kunna kontakta dig. Vi behöver även uppgift om din ekonomi, arbetsgivare/sysselsättning och eventuell medsökande. När du inte längre är intresserad av att få information om våra projekt så finns det inte skäl att spara dina uppgifter. Då kontaktar du oss så kommer vi att avidentifiera dina personuppgifter omgående, annars sker det automatiskt efter 12 månader.
När du ska teckna ett hyresavtal för bostad
För att kunna erbjuda dig en bostad, lokal eller parkeringsplats hos oss behöver vi
behandla ytterligare uppgifter om dig. Vi kommer därför att ta en kreditupplysning, dessa uppgifter kommer vi spara så länge de är relevanta och aktuella. När du tecknat hyresavtal med oss har vi rättslig grund att spara dina personuppgifter så länge avtalet gäller. När ditt hyresavtal upphör kommer vi att spara dina uppgifter i 24 månader. Uppgifter om dig som finns i vårt bokföringsmaterial kommer vi enligt gällande lagstiftning att spara i 7 år efter att avtalet upphört.
När och hur använder vi dina personuppgifter?
När du blir kund hos oss och får ett hyresavtal behandlar vi dina personuppgifter för att kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart. Under hyresförhållandet behandlar vi till exempel dina personuppgifter när vi skickar ut hyresavier och hanterar dina betalningar, när vi inhämtar uppgifter om förbrukning av el och/eller vatten/värme, när vi hyresförhandlar och när vi skickar information till dig som du behöver.
Vi kan behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register för att säkerställa att de är korrekta. Om du har skyddade personuppgifter hanterar vi dina uppgifter enligt våra rutiner för sådana.
Vi behandlar även dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla våra tjänster och service till dig samt för att marknadsföra oss och våra tjänster. Denna behandling är nödvändig för vårt berättigade intresse att utveckla, förbättra och sälja produkter och tjänster och behålla en god kundkontakt med dig. Dina personuppgifter kommer också att behandlas så att andra företag kan marknadsföra sina produkter som du kan ha nytta av i samband med hyresförhållandet. Sådan marknadsföring kan avse bredbandsbolag, försäkringsbolag och elbolag.
Vi behandlar dina personuppgifter när det är nödvändigt för att tillvarata ett rättsligt anspråk. Det kan vi behöva göra om det till exempel förekommer störningar i boendet, sena eller uteblivna hyresbetalningar eller skador i lägenheten. Vi kan även behöva lämna ut dina personuppgifter till socialnämnden eller andra berörda myndigheter. Vi kan komma att anlita personuppgiftsbiträde för behandling av dina personuppgifter. Det kan till exempel gälla en entreprenör som ska reparera något i din lägenhet, ett företag som tillhandahåller bredband eller el, ett inkassoföretag eller ett företag som sköter våra IT-system. Vi lämnar också ut dina personuppgifter när det följer av lag eller myndighetsbeslut. Om uppgifterna överförs till ett land utanför EU, säkerställer vi att sådan överföring är laglig.
Vi sparar dina personuppgifter under den tid de är relevanta. Ett borgensåtagande, beslut om förvaltare eller god man raderar vi två år efter åtagandets eller beslutet har upphört att gälla.
Dina rättigheter
Du kan när som helst begära att få veta vilka uppgifter vi har, du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Vill du inte vara kvar i vårt register så kommer vi att avidentifiera alla personuppgifter om dig. Vi vill göra dig uppmärksam på att om vi har ett tecknat avtal så kan vi inte radera dina personuppgifter förrän avtalet upphört och lagkrav uppfyllts. Vi kommer informera dig om vilken laglig grund vi behöver spara dina uppgifter.
Om du inte vill att dina personuppgifter ska behandlas för marknadsföringsändamål kan du när som helst meddela oss detta. Du har också rätt att kräva att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter om du till exempel anser att de inte är korrekta. Du har rätt att få dina personuppgifter överförda till ett annat företag (dataportabilitet). Du har också rätt att klaga på hur vi behandlar dina personuppgifter till oss och till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Det kan du göra om du tycker att vi inte behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen.
Ändringar i integritetspolicyn
Om vi gör väsentliga ändringar i integritetspolicyn kommer vi att skicka ett tydligt meddelande till dig utifrån vad som är lämpligt med hänsyn till omständigheterna. Vi kommer skicka meddelandet via e-post i de fall vi har tillgång till den, i annat fall kommer meddelandet skickas via post. Aktuell integritetspolicy finns alltid tillgänglig på vår webbplats.
Personuppgiftsansvarig
Görtz Fastigheter (org nr 556580-9265), Nygatan 40, 702 11 Örebro är
personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter.